Daniel Vojtášek

Daniel Vojtášek

Projektový manažer

 

Ti z vás, kteří chodí pravidelně na web Palmknihy.cz, si jistě všimli „drobné“ změny. Na palmknižním e-shopu nyní naleznete, kromě pro portál klasických e-knih a audioknih, také tištěné knihy. Důvody k tomuto kroku nám vysvětluje Daniel Vojtášek.

Co nás vedlo k zavedení prodeje tištěných knih na Palmknihách

Vrátím se o rok zpátky, kdy jsme ve firmě probírali strategické cíle a diskutovali nad tím, kam by společnost měla směřovat a jaké cíle si nastaví. Vedení se shodlo, že musíme naše produktové portfolio více diverzifikovat.

Pro Albatros Media, jako jednoho z největších nakladatelských domů v republice, je největší příjmovou složkou B2B segment. B2B znamená prodej převážně knihkupcům, kteří knihy následně přeprodávají. O něco slabší jsme v kontaktu s B2C světem, tedy s přímým zákazníkem.

Máme e-shopy Palmknihy.cz i Albatrosmedia.cz, které jsou naše B2C brány k zákazníkům. Ale na trhu mají silnou konkurenci. Když lidé kupují fyzické knížky, tak často směřují do e-shopů, kde je kompletní produkce ČR.

„To nás dohnalo k tomu zjistit, jestli můžeme být jedničkou i v segmentu B2C a jaké kroky pro to musíme podniknout.“

Hlavním aspektem, který jsme dříve neuměli, bylo, že nemáme plnosortimentní e-shop. Nemáme e-shop, který prodává veškeré druhy knižního zboží – tištěnou knížku, e-book a audioknihu. Prodej jsme měli nastavený tak, že na Albatrosmedia.cz jste si mohli koupit jen tištěné knihy a na Palmknihy.cz, bylo jen digitální zboží. Pokud jste si chtěli koupit více druhů jedné knihy, tak jste museli na dva e-shopy. A to může zákazníky odradit.

Další věcí je, že na Albatrosmedia.cz prodáváme jen náš sortiment. Najdete tam pouze knížky, které jsme vydali u nás. Pokud bychom tedy chtěli zákazníky nasměrovat právě sem, nenabídneme jim knižní sortiment mimo naší vlastní produkci. AM má v současnosti na českém trhu zhruba třetinový podíl. Knih, které se na českém trhu vyrábí a prodává, je daleko více.

Projekt ECPK

Zkratka ECPK znamená E-commerce Platform Palmknihy. Cílem projektu bylo, že na Palmknihách postavíme plnosortimentní e-shop. Zákazníci by si tam mohli koupit jakýkoliv druh knih – tištěné knihy, e-booky, audioknihy – od jakéhokoliv nakladatele z ČR. Čili byly by tam dostupné naše knížky i knížky ostatních nakladatelů, kteří nepatří pod náš dům.

Zvažovali jsme, jak to realizovat. Zda využijeme značku Palmknihy, které jsou silné v digitálu nebo Albatros Media nebo postavíme úplně nový e-shop na zelené louce. Nakonec jsme vybrali Palmknihy, protože už nabízely plný sortiment z digitálního světa. Na Palmknihách najdete nejen naši produkci, ale e-booky a audioknihy celého českého trhu. Jsou silné v digitálu, jen jim chyběl print. Řekli jsme si, že přidat tištěné knihy na Palmknihy.cz bude nejjednodušší cesta.

Samozřejmě to má svoje plusy i mínusy, protože Palmknihy jsou specifické. Digitální zboží nakupuje jiná skupina zákazníků než tištěné. Ale riskli jsme to. Myslím si, že to bude mít úspěch, protože nabízet více produktů na jednom místě je pro zákazníka vítaný krok. Může si koupit několik různých druhů knížky na jednom e-shopu.

Třeba já jsem ukázkový příklad, jak toho využít. Jedu si někde v metru, čtu si tištěnou knížku. Pak někde běžím nebo jezdím na kole, u toho poslouchám audioknihu. A večer před spaním čtu e-knihu. Chtěl bych mít různé formáty knížky, které si můžu pořídit k jednomu titulu. Věříme, že to má potenciál. Tu myšlenku jsme rozpracovávali, protože jsme chtěli postavit velký e-shop, který bude mít nejen zajímavé portfolio, ale bude také pro zákazníky zajímavý funkčně a designově. Bude pro ně příjemný na pohled. Vytvořit takový e-shop by ovšem trvalo delší dobu.

Urychlení spuštění

Jarní pandemie nám ukázala, že když se zavřou knihkupectví, výrazně se sníží naše tržby z B2B prodeje a my musíme být schopni žít primárně z B2C. O to víc jsme museli zrychlit, museli jsme nový e-shop spustit co nejdříve, ideálně před druhou vlnou pandemie. A ta přišla v minulých týdnech. Obchody se znovu uzavřely a jsme tam, kde na jaře.

Projektu jsme dali číslo 1.5, naplánovali jsme ho a mohli jsme tak spustit ECPK 1.5.

„Díky tomu máme na e-shopu Palmknih plný sortiment knižního zboží.“

Na stránkách jsme neprováděli žádné zásadní změny, nejsou tam žádná výrazná grafická vylepšení. Je to pořád stejný e-shop, „pouze“ na něm spouštíme prodej tištěného zboží.

Samo o sobě je to pro nás ale obrovský rozdíl. Pomohli jsme diverzifikovat příjmovou stránku AM. Každopádně je na stránkách ještě strašně moc prostoru pro zlepšení. E-shop budeme dál budovat. Teď nás čeká etapa 2.0, která přinese vizuální zlepšení a změny, které by e-shop měly ještě trochu překopat a upravit. To máme v plánu do konce příštího roku.

Minulý týden, shodou okolností v den, kdy se zavřela knihkupectví, jsme tento nový e-shop spustili. Vyšlo to tedy hodně symbolicky. Verze 1.5 má za cíl umožnit nákup plného sortimentu na jednom e-shopu. Projekt jsme v plné fázi 2.0 chtěli spouštět zhruba za rok. Ale museli jsme to hodně zrychlit, což bylo náročné.

Technické řešení

Během měsíce jsme museli sestavit projektový tým, sestavit rozpočet a vše naplánovat. Začínali jsme před létem, kdy byla jediná možnost někam vycestovat a užít si dovolenou. Nikam jsme nejeli a dělali jsme na projektu. A teď na podzim zase nikam nemůžeme (smích).

Během června a července jsme si zanalyzovali, jak dát všechno dohromady, jak to spustit. Přijali jsme pár skvělých nových kolegů, kteří nám se vším pomáhají. Pomáhali nám jak s náročnou analytickou oblastí, s testováním, tak s vývojem. Do firmy jsme přijali vůbec prvního vývojáře, který je schopen vyvíjet systém Helios, což je o dost flexibilnější, než když to dělá dodavatel. To nám strašně moc pomohlo.

Vývoj celého řešení začal na přelomu července a srpna. Zapojeno bylo strašně moc lidí a systémů. Když vezmu interní a externí lidi, tak se na projektu, ať už méně či více, podílelo asi 60 lidí. Pomáhali s analýzou, s vývojem, s testováním. Při tom jsme spolupracovali se 7 různými dodavateli.

Museli jsme de facto upravit celou trasu, nejen frontend, ale i backend e-shopu. Upravovali jsme náš ERP Helios, kde se měnila spousta věcí. Rozšířili jsme systém CDI (Content Delivery Infrastructure), což je nový systém, který funguje od dubna a který je schopen pojmout katalog všech produktů.

Logistika

Způsob logistiky nám hodně ulehčil práci a umožnil e-shop spustit v říjnu. Vydali jsme se cestou dropshipmentu, což je zajímavý model. Používá ho spousta firem. Je to o tom, že zboží uskladňuje a distribuuje logistický partner, který má na skladě všechny knížky (drtivou většinu knížek z české produkce).

Nám předává produktový katalog, tedy to, co se má prodávat. My prodáváme knížky z našeho e-shopu, ale samotnou distribuci a veškerou logistiku, zajišťuje partner podle pravidel dropshipmentu.

U nás vznikne objednávka, my mu to předáme a on naším jménem za nás distribuuje objednávku. Je to pro nás velké ulehčení, protože logistika je oblast, která je velice objemná. Získat vlastní sklad a zaskladnit ho, bychom v rámci jednotek měsíců nebyli schopni realizovat. Dropshipment je dobrá cesta, jak takový projekt zrychlit.

Podařilo se nám během 4-5 měsíců dát celou realizaci dohromady. Stálo to strašně moc úsilí, nebyla žádná dovolená, ale máme to spuštěné a funguje to.

Daniel Vojtášek

Co s novými knihami

E-shopů máme víc a nechceme teď nějak drasticky upravovat marketing. Palmknihy mají svůj marketing, svoje sociální sítě a svůj svět, Albatros Media taky. Pořád to vnímáme jako dva oddělené světy.

Určitě budou dál fungovat všechny kanály, které máme. Nepočítáme s tím, že bychom je měli nějak omezovat. I cílová publika e-shopů jsou dva oddělené ekosystémy. Palmknihy mají svůj svět zákazníků, Albatros Media zase svůj. Při oslovování lidí si e-shopy nepolezou do zelí, protože cílí na jiné skupiny zákazníků. Musíme taky brát v potaz, že Palmknihy hrají prim v digitálních produktech a ty nesmíme nijak omezit, naopak musí stále hrát svou velkou úlohu.

Proces „testování“

Zatím neděláme žádný marketing. Ještě nijak neroztrubujeme do světa, že máme nový e-shop. Spíš jsme teď rádi, že můžeme odladit celý proces. Ladíme reverzní procesy, např. mohou vznikat situace, že zákazníkovi přijde poškozená knížka a on ji bude chtít vrátit. Zjišťujeme, co to pro nás bude znamenat. Je to komplexní proces, který projde přes všechny systémy. Už přijímáme objednávky od zákazníků, které bedlivě sledujeme a snažíme se na nich odladit případné nuance, ale to, že pošťák zazvoní a uteče asi nezlepšíme (smích).