Daniel Kádner

Daniel Kádner

Šéf B2C sekce Palmknihy.cz

 

Palmknihy a jejich tým si za poslední období prošly vcelku náročnou transformací. O novinkách jsme si popovídali s Danem Kádnerem, který má na starosti prodej knih na Palmknihy.cz.

Co je podle vás hlavní rolí Palmknih v rámci Albatros Media?

Palmknihy stály od mateřské společnosti Albatros Media vždycky stranou svým zaměřením. Zatímco AM se soustředí na výrobu knih a jejich distribuci k zákazníkům, Palmknihy se nikdy neomezovaly pouze na sortiment jednoho nakladatelství. Prodávali jsme e-knihy a audioknihy bez rozdílu původu. Nyní jsme se navíc rozhodli začít s prodejem tištěných knih, což je pro nás pochopitelně krok zcela novým směrem.

Palmknihy byly vždy spojené s elektronickými knihami…

Obecně se v Palmknihách snažíme najít cestu lidí ke čtení. To se nemění. Jen budeme mít více možností, jak to udělat.

„Bereme to tak, že kniha není o formátu, ale o příběhu. O tom, co je vevnitř, o poslání, o myšlence. Zda je kniha v telefonu nebo na papíře není důležité. Stále je knihou.“

Neztratíte tím trošku identitu?

Pochopitelně nás to napadlo, ale věříme, že si identitu udržíme. Už jsem zmínil, že knihy jsou o obsahu, a ne o formátu. Je samozřejmě jasné, že každý s tím nebude souhlasit. Proto je na nás, abychom každému nabídli to, co hledá právě on.

Čím jste na trhu jedineční?

V tuto chvíli jsme jedineční už tím, co děláme. Na českém trhu není nikdo, kdo by se specializoval na digitální obsah, teď myslím e-knihy, a byl v nich tak výrazný, jako my. Na trhu není nikdo, kdo by se opravdu poctivě věnoval všem knižním formátům. Máme tu velké knihkupce, značky, které mají svoje e-shopy, prodávají ve velkém, ale zpravidla se specializují na tištěné knihy. Digitální část je pro ně bokovka, dělají to jen, aby se neřeklo.

Palmknihy se k tomu chtějí postavit jinak. Určitě si chceme ponechat postavení digitální jedničky, ale zároveň k tomu chceme velmi dobře dělat i ten papír. Chceme spojit dva světy papíru a digitálu, které, jak se občas může zdát, nejdou dohromady. My bychom je rádi spojili, protože jsme přesvědčeni o tom, že dohromady jdou. A chceme to dělat pořádně.

Část týmu Palmknihy.cz

Část týmu Palmknihy.cz

Máte konkrétní příklad propojení papíru a digitálu?

V tuto chvíli je to na obchodní úrovni. Pokud bychom se časem dostali dál do nějaké technologické úrovně, tak to samozřejmě bude fajn. Nejsnazší technologické propojení je, že prodám fyzickou i digitální knihu jako jeden produkt. Chceme lidi naučit používat i ten digitál. Pořád platí, že drtivá většina lidí čte knížky v papírové podobě. My jim je samozřejmě rádi poskytneme, nás to baví taky. Ale mimoto jim poskytneme i další možnost. Můžete si číst knihu třeba i v mobilu, nemusíte s sebou tahat bichli. Chceme lidem komunikovat a edukovat je, co vše se dá dělat s knížkami.

Nepřemýšleli jste např. o rozšířené realitě či QR kódech?

Přemýšleli jsme nad hodně věcmi, ale je potřeba brát v potaz také praktičnost. Tohle je vyloženě velká technologická inovace, která je úplně mimo to, co v současnosti děláme. To jsou kroky, které v blízké době nemáme v hlavě.

Je nutno dodat, že tahle věc hodně souvisí s nakladatelskou tvorbou. Co nakladatel vyrobí, co chce prodávat a jestli se mu to vyplatí. My můžeme edukovat a vyprávět, můžeme tlačit na nakladatele ohledně inovací, že ji zákazníci chtějí, ale reálně budeme knihu těžko vyrábět. Snahy každopádně jsou, máme např. interaktivní knížky pro děti.

Nedávno jste inovovali web, transformace souvisí s nabídkou tištěných knih?

Ano, je to tak. Chtěli jsme tištěné knihy prodávat pokud možno rychle. To pochopitelně vedlo k některým kompromisům. Plány ale samozřejmě máme dlouhodobé.

Nepůjdou e-shopy AM a Palmknih proti sobě?

To je dobrá otázka (smích). Samozřejmě, potenciálně ano. Mohou jít proti sobě, ale naším cílem není se nějak tlouct. Nebudeme se prát s e-shopem AM a oni se nebudou prát s námi. Co AM prodá u sebe na e-shopu, tak je fajn, co prodáme my u sebe, je taky fajn.

Jsme pod jednou střechou (obrazně) a doplňujeme se v tom, co děláme. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet, ale prát by se to nemělo. Naopak, v tuto chvíli poměrně hodně spolupracujeme.

Kolik lidí má momentálně tým Palmknih?

Tým se bude určitě rozrůstat. V tuto chvíli je nás v e-shopovém týmu 5. Máme 2 kolegyně ze zákaznické podpory, dva lidi na marketing, kde potřebujeme posílit, k tomu ještě já. To je jedna část týmu, druhá část týmu, B2B sekce, jsou momentálně 2 lidi. Je logické, že jak se rozšiřuje agenda, tak se bude rozšiřovat i ten tým.

V čem je ta vaše parta jedinečná?

My jsme vždycky měli k sobě blízko a dobře jsme spolu vycházeli.

„Řídíme se tím, že nápad může přijít z každého koutu.“

Když někdo dělá, např. správu digitálního obsahu a komunikaci s nakladateli, tak to neznamená, že je to jeho jediný přínos týmu. To u nás neplatí.

Máme štěstí, že hodně členů týmu jsou „renesanční“ lidé, kteří toho umí spoustu. Od fotografie po grafiku, střih videa, zároveň jim není cizí ani obchod atd. Mísíme velké množství schopností dohromady. Ale tak to funguje, troufám si říct, i v rámci jiných oddělení AM. Vždy jsme spolu v týmu dobře vycházeli, což považují za důležitou věc.

Tím, že máme status samostatné společnosti a děláme na něčem jiném než ostatní oddělení AM, tak jsme byli vždy trochu stranou. Myslím, že spousta lidí nevěděla, co děláme. A někteří si mysleli, že neděláme nic (smích).

Pravda je ale taková, že děláme jak ďasi. To je nepopiratelné. S prodejem tištěného zboží o nás bude určitě víc slyšet, takže už snad k nedorozuměním nebude docházet :).

Vy sám máte raději tištěnou knihu, nebo elektronickou?

Já nemám preferenci. Než jsem před 3 lety nastoupil do Palmknih, tak bych určitě řekl, že tištěnou. Elektronická by mě ani nenapadla, ale teď nemůžu říct, že bych si vybíral. Opravdu to vidím tak, že to důležité je příběh vevnitř, případně nějaká informace, pokud se zrovna nebavím o beletrii. Ta forma už je podružná. Samozřejmě, co člověk, to názor. Jsou sběratelé, kteří musí mít knihy doma ve své knihovničce. Na to si já nepotrpím. Já si chci knihu přečíst.

Jaké vlastnosti vystihují vás a váš tým?

Co mě vystihuje? Hodně se zajímám, to je pro mě důležité. Zajímá mě, co dělají lidi, co se děje kolem mě. Věci mi nejsou lhostejné.

„Zůstávám vždy pozitivní, nerad jsem negativní, nerad se nechávám zdeptat.“

A taky je se mnou legrace (smích). Většinou se nijak nenechám znechutit.

Co se týče Palmknih, tak u nás jsou všichni srdcaři. Všichni milují práci, a to je naše největší deviza. Skoro si říkám, že to je ta nejhlavnější věc a všechno ostatní vedle toho ztrácí barvu a šedne. Zpravidla jsme byli vždycky pohodová parta, která to nějakým způsobem reflektuje i navenek. Já věřím tomu, že si to udržíme dál. Takže jsme pohodáři, kteří jsou zamilovaní do naší práce a do knížek. To je definice našeho týmu.

Můžete uvést důvody, proč pracovat ve vašem týmu?

Protože jsme nejlepší (smích). Samozřejmě, říkám to s určitou mírou nadsázky, ale opravdu si to myslím. Každý má nějakou slabší stránku, to platí i o nás. U nás má smysl pracovat, protože ten kolektiv za to stojí, a protože svou práci chceme dělat skvěle. U toho se člověk něco přiučí ať chce nebo ne! (smích).

Jaká je vaše vize do budoucna? Kam směřují Palmknihy?

Máme vytyčené určité obchodní cíle, ale o tom se nemá cenu bavit. Obecně platí, že chceme být v naší práci dobří, chceme ji dělat pořádně a chceme ukázat jak lidem, tak zbytku knižního trhu, že my to dovedeme dělat lépe. To je krok číslo jedna.

Čtení má mnoho forem, takže se čtenáři nemusí omezovat jenom na nějaký vyhraněný formát. A skrze toto chceme také lidi spojovat. Já doufám, že se nám to podaří navenek i směrem dovnitř. Samozřejmě, já jako šéf věřím, že poskytnu všem lidem tady příjemné podmínky pro práci a že se jim u nás bude dobře dělat. Rozhodně jsem člověk, který lidem naslouchá, který poslouchá, co mají za problémy a baví se o tom s nimi. Nenechává mě chladným, když je nějaký problém. Jdu ho řešit. Věřím, že když člověk poskytne správné podhoubí, tak houby pak vyrostou.